Spatial Contingencies

Architectuur ontstaat uit de wederzijds versterkende relatie van een poëtische ruimtelijkheid en een logische structuur.

Wat is de positie van een school in de stad?

Als casestudy nemen we de campus in de Sint-Niklaasstraat.

We focussen op de ontwikkeling van een eigen ruimtelijkheid.

We onderzoeken de relatie tussen een unit (zaal-huis-kamer-kolom-wand-raam-portiek-…) en de schakeling daarvan in de complexe structuur van een grootschalig programma. We zoeken het spanningsveld op tussen gemeenschappelijkheid en intimiteit, tussen interieur en stedelijkheid, tussen massa en ruimte. We streven hierbij naar het samengaan van de poëtica en de logica van het bouwen. Je krijgt de vrijheid om je programmatische en contextuele onderzoek op een persoonlijke manier te voeren, maar de vraagstelling van de unit is gelijkwaardig aan die van de schakeling. Je handelt vanuit densiteit, want ruimte is kostbaar. We focussen op structuur en materialiteit, en de beleving hiervan. We dagen je uit op een creatieve en inventieve manier in te gaan op complexe ruimtelijke probleemstellingen, voorbij conventionele oplossingen.

We organiseren lezingen over ontwerpmethodologie, ruimtelijke systematiek, Raumplan vs. Plan Libre, tectoniek, Dom Hans van der Laan, Milaan, Zwitserse en Japanse architectuur, …

We plannen een studiereis naar Milaan.​

(copyright beeld: John Soane House)

Plannen en maquettes


No results found